© 2016-2020 - Melvin Keppel - RHINO-sportzorg - 06 34034644 - info@rhino-sportzorg.nl

 

ALGEMENE VOORWAARDEN

KVK: 65450175

BTW: NL119155916B01

RHINO-SPORTZORG - SPORTMASSAGE - SPORTTHERAPIE - COACHING - 

UTRECHT - DE MEERN - IJSSELSTEIN

# STILSTAAN IS GEEN OPTIE

De 3 pijlers voor een sport activiteit.

Bijgewerkt: 1 aug 2019



Inleiding:

Of je nu een doel wilt halen of er juist lekker op uit wilt, om voldaan thuis te komen zijn er 3 belangrijke pijlers om een plan te maken voor je sport activiteit. Met deze 3 pijlers is een training te bedenken en je er aan te houden tijdens het uitvoeren.

1. Doel:

Als eerste is het belangrijk om te weten wat je doel is van de activiteit. Dit helpt je om tijdens de activiteit de focus te houden en achteraf te bepalen of je dit doel gehaald hebt. Probeer dit doel duidelijk te omschrijven zonder te specifiek te worden. Zo kan je doel zijn om te ontspannen, of om juist sneller te worden. De verdere invulling van de activitet komt later. Dankzij een doel kan je bij onverwachte omstandigheden een goede beslissing maken om het beste uit je activiteit te halen.

Artikel over doel - #doel

2. Intensiteit:

Na het bepalen van je doel is het van belang om de intensiteit te bepalen dat het doel ondersteund. Het is belangrijk om de intensiteit zo laag mogelijk te houden om zo te voorkomen dat je je lichaam te veel belast. Er kan voor een intensiteit tussen de 1 en 10 gekozen worden, waarbij 1 slaperig is en 10 ondragelijk. De intensiteit kan voor de gehele activiteit gelden of voor een deel. Bij het doel om te ontspannen is het niet nodig om een intensiteit van 8 te hebben, hiervoor is een intensiteit van 3 meer geschikt. Om sneller te worden zal de intensiteit waarschijnlijk korte periodes hoger moeten liggen.

Artikel over intensiteit - #intensiteit

3. Duur:

Als je het doel en de intensiteit bepaald heb kan je een inschatting maken voor de duur van de activiteit. Het is mogelijk om een duur te bepalen voor de gehele activiteit waarbij de intensiteit gelijk blijft. Het is ook mogelijk om een totale duur vast te stellen en daar binnen korte periodes met een andere intensiteit. Bepaal zo de totale duur van de activiteit die je doel ondersteund. Om te ontspannen kan het zijn dat het niet heel kort moet zijn, maar misschien ook weer niet extreem lang.

Artikel over duur - #duur

Conclusie:

Het doel is het belangrijkste, zonder duidelijk te hebben wat je wilt bereiken is het niet mogelijk om er een intensiteit aan te koppelen. Hierbij is vooral van belang dat als je bedacht heb om het rustig aan te doen, niet verleidt te worden om toch steeds sneller te gaan ook al voelt dit goed. Op het moment van de activiteit is het lastig om objectief te blijven. Als je van plan bent om later een wedstrijd te gaan doen weet je van je trainingen wat je kan verwachten, je hebt immers een keer als doel gehad om te trainen voor een wedstrijd.

Artikelen in deze serie

Artikel over de #3pijlers

Artikel over #doel

Artikel over #intensiteit

Artikel over #duur


Klanten geven de behandelingen van RHINO-sportzorg gemiddeld een 4,9/5,0